СПІЛЬНЕ ОБГОВОРЕННЯ КЛЮЧОВИХ ЗМІН В ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Спільне обговорення один із ефективних методів професійної співпраці, коли психолого-педагогічні фахівці можуть вільно висловлювати свої ідеї, погляди, ділитися знаннями та інсайтами, коли вони достатньо впевнені в своїй компетентності, щоб аргументовано обстоювати власну позицію та долучатися до дискусії.
18 лютого 2022 року на базі науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки факультету дошкільної та спеціальної освіти відбулося спільне обговорення асистентами вчителів інклюзивних класів міста Умані, Уманського району та прилеглих йому регіонів ключових змін в організації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти.
На онлайн-зустрічі були присутні асистенти вчителів інклюзивних класів, викладачі кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, здобувачі вищої освіти.
Ірина Малишевська (завідувач науково-дослідної лабораторії, професор кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, ініціатор зустрічі) проаналізувала Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 року №530» (від 28 липня 2021 р. № 769), «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» (від 15 вересня 2021 р. № 957), які увійшли в дію з 1 січня 2022 року на предмет новацій що регулюють організацію інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти.
Ірина Наумцева та Жовта Анастасія (асистенти вчителів інклюзивних класів Благовіщенського НВК № 2. Кіровоградської області) наголосили, що відповідно до вищеозначених постанов освітній процес у закладах загальної середньої освіти з 1 січня 2022 року організовують з урахуванням рівнів підтримки, визначених на основі висновку інклюзивно-ресурсниого центру. Підкреслили, що рівні підтримки характеризують, які освітні потреби (труднощі) мають різні діти з особливими освітніми потребами, наприклад: на першому рівні підтримки інклюзивний клас не потрібний, діти навчаються у звичайному класі і додаткове фінансування не передбачається, а на четвертому і п’ятому рівнях за умовами забезпечення підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина і на її освітні потреби виділяється найбільше фінансування.
Ольга Загранична (асистент вчителя інклюзивного класу Городецької гімназії Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області) звернула увагу на посилення співпраці між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами з метою більш якісної підтримки й допомоги у навчанні дітям з особливими освітніми потребами.
Алла Степанівна Воробйова (асистент вчителя інклюзивного класу, психолог Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. О.С. Пушкіна Уманської міської ради Черкаської області) поділилася досвідом роботи за новим порядком організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти; наголосила на важливості нової термінологічної складової інклюзивного навчання; звернула увагу на особливості нової форми індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами та презентувала авторську розробку індивідуальної програми розвитку за оновленою формою відповідно до Додатку 3 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти; наголосила на важливості професійної співпраці вчителя та асистента вчителя, команди писхолого-педагогічного супроводу, що сприяє прогресу у навчанні та соціалізації дитини з особливими освітніми потребами в суспільстві.
У ході конструктивної дискусії, дійшли висновку, що для ефективної реалізації спільного викладання в команді вчителю та асистенту вчителя необхідно постійно самовдосконалюватися, співпрацювати з членами команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, бути позитивно налаштованими на результати своєї діяльності.
Модератор зустрічі – Малишевська І. А., доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної та інклюзивної освіти.