ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS У БАКАЛАВРІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ОК «ПЕДАГОГІКА ДОШКІЛЬНА»
Важливим складником професійного профілю та іміджу сучасного фахівця дошкільної освіти, крім професійних навичок, є soft skills (м’які навички). Нині інтерес до soft skills і потреба в них стали ще більшими. Останнім часом ці навички все частіше роботодавці включають в перелік вимог до кандидата практично на кожну вакансію.
Soft skills дають змогу людині бути успішною незалежно від специфіки професійної діяльності чи сфери, в якій вона працює. Формування soft skills є об’єктивною вимогою сучасного ринку праці і важливим завданням щодо формування конкурентоспроможного фахівця. Це питання є надзвичайно актуальним на етапі професійної підготовки бакалаврів, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Дошкільна освіта» у закладі вищої освіти.
Так, скориставшись запропонованими Міністерством освіти і науки Практикумом з розвитку м’яких навичок ( https://profosvita.online/courses/course-v1:Profosvita+CS-K001SFPL+2024/course/ ), 3 квітня 2023 року на факультеті дошкільної та спеціальної освіти доцентом, в.о. завідувачем кафедри дошкільної освіти Ольгою Мельниковою та викладачем-стажистом Ольгою Ломакою проведено практичне заняття у змішаному форматі «Дитинство я соціально-педагогічне явище» з ОК «Педагогіка дошкільна» зі здобувачами 111 групи.
Відповідно, під час опанування курсу з педагогіки дошкільної здобувачі оволодівають компетентностями (загальними та спеціальними), які передбачають формування soft skills зокрема:
– здатність до міжособистісної взаємодії, роботи а в команді;
– здатність до творчого пошуку і реалізації нових ідей, до самопрезентації та результатів своєї професійної діяльності; здатність до керування власним життям і кар’єрою, планувати і управляти культурними та соціальними проєктами, критично мислити.
– здатність до розвитку допитливості, пізнавальної мотивації, пізнавальних дій у дітей раннього і дошкільного віку.
– здатність до виховання в дітей раннього і дошкільного віку навичок свідомого дотримання суспільно визнаних морально-етичних норм і правил поведінки.
– здатність до формування у дитини ціннісного ставлення до людей і до самої себе з урахуванням особливостей культури, релігії, статі; мови, необхідних для реалізації свого особистісного потенціалу як члена суспільства.
Отже, ОК «Педагогіка дошкільна» дає змогу здобувачеві розвивавати базові soft skills, які є невід’ємним складником готовності бакалавра дошкільної освіти до майбутньої професійної діяльності, а саме:
- готовність допомагати;
- креативність;
- відбір інформації та критичне мислення;
- адаптація до нових умов та еластичність;
- готовність навчатися і розвиватися;
- презентаційні навички;
- пізнання себе та самоаналіз;
- уміння співпрацювати з різними людьми;
- уміння працювати в групі.