ВСЕУКРАЇНСЬКА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ З МІЖНАРОДНОЮ УЧАСТЮ «ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, ПРАКТИКА»

28 березня 2019 року на факультеті дошкільної та спеціальної освіти відбулась Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, ПРАКТИКА». До наукового заходу долучились науковці, викладачі, студенти, практичні працівники реабілітаційних закладів, загальноосвітніх шкіл, закладів дошкільної освіти. Зокрема цього року у конференції взяли участь представники наступних закладів освіти:

  • Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Азербайджанська державна академії фізичної культури і спорту
  • Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
  • Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
  • Бердянський державний університет
  • ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
  • Херсонський державний університет
  • Черкаський національний університет мені Богдана Хмельницького
  • Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України
  • КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти»
  • КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради»
  • Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М. В. Остроградського
  • КВНЗ «Уманський гуманітарно-педагогічний коледж ім. Т.Г. Шевченка»
  • КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Гайсинської районної ради Вінницької області
  • «Інклюзивно-ресурсний центр» Золотоніської міської ради Черкаської області
  • КЗ «Смілянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів  Черкаської обласної ради»
  • ДНЗ ясла-садок комбінованого типу№12 «Золота рибка» м. Умань
  • ДНЗ № 31 «Чебурашка» м. Умань
  • ДНЗ № 25 «Ягідка» м. Умань
  • ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу №31 «Незабудка» Білоцерківської міської ради, Київської області
  • ДНЗ (ясла-садок) «Яблунька» с. Степанки, Степанківської сільської ради, Черкаської області

З вітальним словом конференцію відкрила завідувач науково-дослідною лабораторією інклюзивної педагогіки, доктор педагогічних наук, професор, декан факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Демченко Ірина Іванівна. У своїй доповіді вона розкрила основні аспекти підготовка майбутніх фахівців дошкільної та спеціальної освіти в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. З темою доповіді про актуальні питань практичної діяльності інклюзивно-ресурсного центру виступила кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ Литовченко Світлана Віталіївна. Робота пленарного засідання продовжилася виступом Коваль Людмила Вікторівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Слухачів ознайомили з організацією психолого-педагогічного супроводу у закладах освіти з інклюзивним навчанням.

Особливо цікавим був виступ викладача кафедри інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Трояна Сергія Олександровича, під час якого він ознайомив присутніх з наслідками цифрової залежності дітей та молоді, та досить новими поняттями як «цифровий псевдодебілізм» та «цифровий псевдоаутизм». З особливостями співпраці та технологією індивідуального планування в інклюзивному закладі освіти ознайомили Борійчук Яна Вікторівна та Добрянська Яна Вікторівна – студентки КВНЗ «Уманський гуманітарно-педагогічний коледж ім. Т.Г. Шевченка».

Благодир Наталія Філімонівна, кандидат психологічних наук, практикуючий психолог-консультант, психотерапевт в Гештальт підході, арт-терапевт, консультант по призначенню особистості, ведуча трансформаційної гри «Колесо Життя», ЗМІ-експерт, спікер і організатор міжнародних фестивалів розвитку особистості, тренер з психологічного консультування, провідний тренер школи психологічної практики Анни Дердюк, супервізор, доповідала про використання сучасних методів психологічної допомоги при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивному процесі. На завершення свого виступу Наталія Філімонівна провела хвилинку психологічного розвантаження для учасників конференції, де слухачі змогли порелаксувати та набратися сил для подальшої роботи у секційних засіданнях.

По закінченню пленарного засідання робота Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ, МЕТОДИКА, ПРАКТИКА» продовжилася у вигляді лінійки секційних засідань. Зокрема, на секційному засіданні «Актуальні питання практичної діяльності інклюзивно-ресурсного центру», модераторами якого були Малишевська Ірина Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, та Лемещук Марина Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, виступали представники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Литовченко С. В., Коваль Л. В., Квітка Н. О. та Лапін А. В.. Науковці акцентували увагу на актуальних питаннях інклюзивної освіти в Україні та світі, практичному вирішенні проблем, які виникають у процесі залучення дітей з особливими освітніми потребами до інклюзії, з організацією роботи інклюзивно-ресурсних центрах.

На другому секційному засіданні «Методика проведення дитячої йоги» всі бажаючі мали змогу ознайомитися з елементарними асанами Хатха Йоги, які можна використовувати у роботі з дітьми з/без особливих освітніх потреб. Всі присутні почерпнули для себе багато цікавої практичної інформації з проведення дитячої йоги. Проводив навчання Троян Сергій Олександрович – викладач кафедри інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій аспірант Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, а очолили засідання доктор педагогічних наук, професор, декан факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Демченко Ірина Іванівна та викладач кафедри спеціальної освіти, заступник декана з наукової роботи факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Чередник Анна Анатоліївна.

Під час роботи третьої секції «Використання арт-терапевтичних технологій в інклюзивному середовищі», розглядалися теоретичні та практичні аспекти використання арт-терапевтичних технологій у закладах дошкільної освіти з інклюзивним навчанням. Учасники секційного засідання спробували себе в ролі арт-терапевтичних консультантів, провівши один з видів групової роботи. Модератори засідання: Бабій Інна Володимирівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини та Дичок Таїсія Петрівна – викладач кафедри спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.

Отже, по завершенню конференції можемо зробити висновки, що інклюзія як освітня інновація постійно розвивається, і є вкрай важливою для формування гуманістичного суспільства України. Чекаємо нових зустрічей!

Друк