Регіональний науково-практичний семінар «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти»
23 травня 2024 року кафедрою спеціальної та інклюзивної освіти на базі Освітньо-наукового центру сімейно-центрованих практик Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини було проведено Регіональний науково-практичний семінар «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти». Модератор заходу: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Чепка Олена Володимирівна. Мета проведення семінару: визначення актуальних освітніх проблем у сфері спеціальної та інклюзивної освіти та можливостей застосування клінічних і психолого-педагогічних методів корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Тематичними напрямами для обговорення актуальних питань семінару були такі:
- Психолого-педагогічний супровід учнів закладів загальної середньої освіти з особливими освітніми потребами в умовах ступеневої освіти.
- Психолого-педагогічні основи організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивній освіті.
- Клінічні та психолого-педагогічні методи корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
У заході взяли участь науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, здобувачі вищої освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, логопеди, дефектологи, освітяни, які працюють у галузі спеціальної та інклюзивної освіти.
Перед початком семінару всіх присутніх привітали: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти, декан факультету дошкільної та спеціальної освіти Попиченко Світлана Сергіївна та кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Лемещук Марина Анатоліївна. Зі вступним словом на семінарі виступили кандидат педагогічних наук, доцент, директор Інклюзивно-ресурсного центру Уманської міської ради Бевзюк Марина Сергіївна та викладач вищої категорії, викладач-методист суспільних дисциплін Комунального Закладу “Уманський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж ім. Т.Г. Шевченка Черкаської обласної ради Устенко Валентина Іванівна.
Сьогодні у більшості країн Західної і Центральної Європи, у тому числі – в Україні відбуваються докорінні зміни у законодавстві, розумінні та забезпеченні якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Тому правовий супровід дітей з особливими освітніми потребами – вкрай важливе питання в сучасній спеціальній освіті. Із доповіддю на тему «Психолого-педагогічний та правовий супровід учнів закладів загальної середньої освіти з особливими освітніми потребами в умовах ступеневої освіти» виступила кандидат педагогічних наук, доцент, докторантка лабораторії фізичного розвитку та здорового способу життя Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України; доцент кафедри «Технологій оздоровлення та фізкультурно-спортивної реабілітації» Державного податкового університету, майстер спорту України Діхтяренко Зоя Михайлівна.
Одним із перспективних напрямів у галузі розвитку освіти є оцінка освітніх матеріалів на рівні біологічних сигналів мозкової активності людини, що дозволяє відстежити безпосередню реакцію організму на різні освітні умови. З нейропедагогічними підходами до навчання і розвитку дітей з мінімальними мозковими порушеннями присутніх ознайомила кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Чепка Олена Володимирівна.
Реалізація права на освіту для всіх дітей, включаючи дітей з особливими освітніми потребами, неможлива без логопедів, дефектологів, психологів. З особливостями використання мультиплікаційних презентацій у корекційній роботі в закладі дошкільної освіти учасників семінару ознайомила логопед-дефектолог Освітнього простору Сова міста Умані, інструктор з АФК (адаптативного фізичного виховання) Вдовенко Анна Сергіївна.
У семінарі з цікавими і змістовними темами виступів також взяли участь здобувачі вищої освіти факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини:
Анастасія Желєзняк (214 група), тема виступу: «Розвиток комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами. Альтернативна комунікація»;
Олександра Білобров (214 група), тема виступу: «Розвиток вербальної та невербальної комунікації у дітей з розладами аутичного спектру»;
Вікторія Борейко (214 група), тема виступу: «Логоритміка як метод корекції раннього розвитку дітей з особливими освітніми потребами»;
Марія Якобчук (214 група), тема виступу: «Психолого-педагогічні методи корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами»;
Аріанна Скрипник (214 група), тема виступу: «Клінічні методи корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами»;
Даніела Тарканій (214 група), тема виступу: «Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами»;
Катерина Бесчастна (224 група), тема виступу: «Середовищний підхід до корекційно-розвивальних занять для дітей з РАС».
Із завершальним словом у семінарі виступила доктор філософії, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, директор освітньо-наукового Центру сімейно-центрованих практик Черніченко Людмила Анатоліївна.
Дякуємо усім доповідачам та учасникам семінару за ґрунтовні, цікаві виступи. Бажаємо усім світлих надій та довгих мирних років життя у квітучій Україні!