Про лабораторію
Про лабораторію
Науково-дослідна лабораторія інклюзивної педагогіки є структурним підрозділом Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Метою створення і діяльності лабораторії є здійснення наукової, навчально-методичної, практико зорієнтованої, громадської роботи у сфері спеціальної та інклюзивної освіти.
Основними цілями діяльності науково-дослідної лабораторії є пошук оптимальних рішень і підходів щодо розв’язання актуальних проблем спеціальної та інклюзивної освіти, забезпечення ефективної підготовки та перепідготовки професорського-викладацького складу університету та майбутніх педагогічних фахівців закладів спеціальної освіти, дошкільної, загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням до професійної діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору.
Досягнення цілей полягає у вирішенні наступних задач:
- формування готовності професорського-викладацького складу, здобувачів вищої освіти, різнопрофільних фахівців закладів освіти до професійної діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору;
- вивчення й узагальнення зарубіжного та вітчизняного досвіду теорії і практики інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами, професійної підготовки та перепідготовки різнопрофільних фахівців на засадах інклюзивного підходу;
- визначення стратегії модернізації системи спеціальної освіти у напрямі підготовки різнопрофільних фахівців до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища;
- організація і проведення наукових заходів з метою поширення й апробації результатів наукових розвідок з питань впровадження інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- підготовка та проведення ґрунтовних досліджень із проблем упровадження та розвитку спеціальної та інклюзивної освіти, підготовки майбутніх педагогічних фахівців до професійної діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору; координація наукової діяльності здобувачів вищої освіти, аспірантів, докторантів, обмін результатами дослідницької роботи зі спорідненими освітніми і науковими установами;
- створення експериментальних науково-дослідних майданчиків на базі спеціальних та інклюзивних закладів освіти з метою проведення наукових досліджень та апробації отриманих результатів; вивчення сучасних інклюзивних освітніх практик;
- розробка та впровадження в освітній процес закладу вищої освіти дисциплін за вибором та факультативних міждисциплінарних курсів із теоретичних і практичних проблем освітньої, розвиткової, корекційної, терапевтичної, реабілітаційної роботи з особами з особливими освітніми потребами;
- удосконалення освітніх програм у напрямі практико зорієнтованого аспекту, враховуючи інноваційні процеси, що почалися з модернізації освіти; введення в дію нових нормативно-правових положень, що змінюють алгоритм співпраці закладів освіти;
- удосконалення системи організаційно-методичної, консультативно-роз’яснювальної роботи серед педагогічних фахівців, батьків, громадськості шляхом створення інформаційної, наукової, навчально-методичної бази з проблем інклюзивної та спеціальної освіти.
Співпраця
з державними структурами, науковими установами та закладами освіти
Науково-дослідна лабораторія «Інклюзивної педагогіки» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини має досвід плідної співпраці з науковими і освітніми інституціями як України, так і закордону, що засвідчено підписанням угод про спільну діяльність та партнерство у рамках проведення науково-пошукових, консультаційних, просвітницьких та інформаційних заходів:
- Інститут Європейської Культури в Гнєзно (Польща).
- Краківський педагогічний університет (Польща).
- Природничо-гуманітарний університет в Сєдльце (Польща).
- Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка.
- Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка.
- Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника.
- Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка.
- КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради».
- Комунальний заклад «Уманський гуманітарно-педагогічний фаховий коледжем ім. Т. Г. Шевченка Черкаської обласної ради».
- Комунальний заклад вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж».
- Заклади освіти: ДНЗ ясла-садок комбінованого типу №25 м. Умань, ДНЗ ясла-садок комбінованого типу №30 м. Умань, ДНЗ ясла-садок комбінованого типу №8 м. Умань, ДНЗ №632 Печерського району м. Київ, КЗ Бабанська спеціальна ЗОШ інтернат, КЗ Уманський навчально-реабілітаційний центер Черкаської обласної ради, КУ Інклюзивно-ресурсний центер. Уманської міської ради, КУ Інклюзивно-ресурсний центр Смолінської селищної ради, КУ Інклюзивно-ресурсний центр Гайсинської міської ради, КУ Інклюзивно-ресурсний центр. Добровеличківської селищньої ради Кіровоградської області, Комунальна установа Інклюзивно-ресурсний центр Ладижинської міської ради, Ладижинська спеціальна ЗОШ інтернат, Ладижинський ЗДО Зірочка.
Форми наукової роботи
Члени науково-дослідної лабораторії постійно беруть участь в організації та проведенні вітчизняних та міжнародних конференцій, семінарів, круглих столів, тренінгів на інших науково-методичних заходів.
2020-2021 роки
Організовано та проведено: I Міжнародну науково-практичну конференцію «Імплементація концепції інклюзивної освіти: проблеми та перспективи» (онлайн-конференція) (07-08 жовтня 2020 р.); Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Формування здоров’язберігаючих компетенцій дітей та молоді: проблеми, розвиток, супровід» (22 жовтня 2020 ррегіональний науково-практичний семінар на тему: «Нетрадиційні методи терапії в логопедичній роботі» (12 листопада 2020 р.); Всеукраїнську науково-практична конференція «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (25 березня 2021 р.).
Члени лабораторії взяли участь: у VI Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» присвяченій 15-річчю заснування кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (онлайн-конференція) (25 листопада 2020 р.); у Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасні Проблеми обдарованості особистості») (20-21 травня 2021 р.).
2022 рік
Організовано та проведено: коуч-тренінг «Методичний супровід процесу реалізації освітніх програм» спеціальності 016 Спеціальна освіта у відповідності до нормативно-правових положень, що стосуються порядку організації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної, загальної середньої освіти (до тренінгу були залучені гаранти освітніх програм, члени проєктних груп, викладачі кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, стейкхолдери, представники студенства (18 січня 2022 р.); круглий стіл присвячений спільному обговоренню асистентами вчителів інклюзивних класів міста Умані, Уманського району та прилеглих йому регіонів ключових змін в організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти (18 лютого 2022 р.); засідання членів лабораторії з метою обговорення результатів наукових розвідок з проблемних питань впровадження інклюзивного навчання в Україні у воєнний час (15 червня 2022); зустріч-консультацію з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої освіти з метою вирішення актуальних проблем впровадження інклюзивного навчання в умовах воєнного стану (06 жовтня 2022 р.); круглий стіл «Результати наукових розвідок з проблемних питань розвитку спеціальної освіти в Україні» (14 листопада 2022 р.).
Члени лабораторії взяли участь: у Міжнародному науково-практичному симпозіумі «Освіта, наука та культура України в світі: мобільність, глобалізація, інклюзія» (Україна, Міжнародний інститут інклюзії 23-24 серпня 2022 р.); у II науково-практичній конференції Української академії дитячої інвалідності «Медико-соціальна реабілітація дітей з обмеженнями життєдіяльності» (21-22 вересня 2022 р.);
2023 рік
За звітній період науковці лабораторії інклюзивної педагогіки: організували та провели Регіональний науково-практичний семінар «Діяльність інклюзивно-ресурсних центрів в умовах воєнного стану» (лютий 2023); організували та провели Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» (30-31 березня 2023р.); провели обговорення нормативно-правових положень у галузі спеціальної та інклюзивної освіти з асистентами вихователів інклюзивних груп закладів дошкільної освіти з інклюзивним навчанням (квітень 2023 р.); організували та провели круглий стіл «Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020-2030 роки» (травень 2023), засідання членів лабораторії з метою обговорення результатів наукових розвідок з проблемних питань розвитку інклюзивної освіти в Україні. (червень 2023 р.). Члени лабораторії взяли участь у навчальному семінарі «Супервізії з американськими професорами: Ехололія та обробка гештальт мови» (25 травня 2023 р., м. Івано-Франківськ); у VІ Всеукраїнській науково-практичній конференції з міжнародною участю «Просоціальна особистість у гендерному вимірі: теоретико-методологічні та прикладні аспекти» (31 травня 2023 р., м. Умань); провели обговорення з членами лабораторії сучасних нормативно-правових документів у галузі спеціальної та інклюзивної освіти (вересень, 2023 р.); взяли участь в VІ Науково-практичній конференції ГО «Українська Академія Дитячої Інвалідності», яка проходила в онлайн форматі (20-21 вересня 2023 р.); взяли участь у Коуч-тренінгу «Колективна взаємодія фахівців ІРЦ та науково-педагогічних працівників кафедри спеціальної та інклюзивної освіти УДПУ ім. Павла Тичини» (28 вересня 2023 р.); взяли участь у спільному обговоренні актуальних проблем в освіті дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану з педагогічними працівниками міста Умані та фахівцями Уманського інклюзивного освітнього хабу «Черкащани» (04 жовтня 2023 р.); взяли участь як слухачі у VII науково-практичній конференції «Медико-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами» (ГО «Українська Академія Дитячої Інвалідності» 30 листопада 2023 р.)
Керівником науково-дослідної лабораторії було надано рецензії: на освітньо-наукову програму підготовки докторів філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 016 Спеціальна освіта у Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка; на освітньо-професійну програму підготовки першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 016.02 Спеціальна освіта. Олігофренопедагогіка у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка.
03 листопада 2023 року за ініціативи керівника науково-дослідної лабораторії було укладено угоду про співпрацю між Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини та Комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» Кодимської міської ради Одеської ради.
Членами лабораторії за звітний період видано 1 статтю у закордонних виданнях; 2 статті у фахових виданнях України (категорія Б); 20 тез на всеукраїнських конференціях; Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки за матеріалами 9-ої Всеукр. наук.-практ. конф. (30-31 березня 2023 р.)