Освітньо-науковий Центр сімейно-центрованих практик

ІІ Регіональний науково-практичний семінар «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти»

      21 травня 2025 року кафедрою спеціальної та інклюзивної освіти на базі Освітньо-наукового центру сімейно-центрованих практик Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини було проведено ІІ Регіональний науково-практичний семінар «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти». Модератор заходу: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Чепка Олена Володимирівна. Мета проведення семінару: визначення актуальних освітніх проблем у сфері спеціальної та інклюзивної освіти та можливостей застосування клінічних і психолого-педагогічних методів корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Тематичними напрямами для обговорення актуальних питань семінару були такі:

  1. Психолого-педагогічний супровід здобувачів загальної середньої освіти з особливими освітніми потребами в умовах ступеневої освіти.
  2. Психолого-педагогічні основи організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивній освіті.
  3. Клінічні та психолого-педагогічні методи корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

      У заході взяли участь науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, здобувачі вищої освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, фахівці ІРЦ, логопеди, дефектологи, асистенти вихователів і вчителів, які працюють в галузі як загальноосвітніх закладів, так і закладів спеціальної та інклюзивної освіти міст Умань, Біла Церква, Черкаси, Київ та інших.

       Перед початком семінару всіх присутніх привітали: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти, декан факультету дошкільної та спеціальної освіти УДПУ імені Павла Тичини Попиченко Світлана Сергіївна та кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри спеціальної та інклюзивної освіти УДПУ імені Павла Тичини Лемещук Марина Анатоліївна. Зі вступним словом на семінарі виступила викладач вищої категорії, викладач-методист Комунального Закладу «Уманський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж ім. Т.Г. Шевченка» Черкаської обласної ради Устенко Валентина Іванівна.

        Сьогодні, як ніколи, ми усвідомлюємо, наскільки значний вплив має зовнішнє середовище, особливо такий травматичний досвід, як війна, на емоційний стан і соціальну адаптацію дітей. Принципи інклюзивної освіти можуть не лише підтримувати академічний розвиток, а й сприяти формуванню стійкості, емпатії та соціальних навичок у дітей з ООП, які переживають складні часи. З доповіддю на тему «Вплив інклюзивної освіти на соціально-емоційний розвиток дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану» виступила Драндалуш Ольга Василівна – здобувачка вищої освіти факультету дошкільної та спеціальної освіти УДПУ, фіналістка VI Всеукраїнського конкурсу наукових робіт «Здорова дитина – здорова нація».

      Мовлення – складний процес, який тісно пов’язаний з тим, як дитина сприймає світ навколо себе. Сенсорний досвід – від дотиків і звуків до зорових образів – ефективно формує мовленнєві здібності. Виступ на тему «Роль і значення сенсорики у мовленнєвому розвитку дітей» Терентєвої Марії Олександрівни вчителя-логопеда Білоцерківського закладу дошкільної освіти №8 “Золотий півник” Білоцерківської міської ради Київської області дозволила заглибитись у практичні аспекти стимулювання мовлення через сенсорну інтеграцію. Маслак Маліка Рашидівна – вчитель-логопед в Громадській організації «Сенс – діти» м. Черкаси виступила з доповіддю на тему «Методи логопедичної роботи з дітьми з мінімальними дизартричними проявами», у якій розглянула сучасні та ефективні методи логопедичної роботи, що дозволяють досягти значних позитивних змін у мовленні дітей, допомагаючи їм повноцінно інтегруватися в освітній процес та соціальне життя.

        Сьогодні у більшості країн Західної і Центральної Європи, у тому числі – в Україні відбуваються докорінні зміни у законодавстві, розумінні та забезпеченні якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Тому правовий супровід дітей з особливими освітніми потребами – вкрай важливе питання в сучасній спеціальній освіті. Із доповіддю на тему «Психолого-педагогічний та правовий супровід здобувачів освіти з особливими освітніми потребами в умовах ступеневої освіти під час дії воєнного стану в Україні» виступила кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри «Технологій оздоровлення та фізкультурно-спортивної реабілітації» Державного податкового університету, майстер спорту України Діхтяренко Зоя Михайлівна.

 

        Інклюзія – це не просто модне слово чи європейська вимога. Це філософія, що визнає цінність кожної дитини, її унікальність та право на якісну освіту поряд зі своїми однолітками, незалежно від її особливостей. Вона покликана створити такі умови, де кожна дитина відчуває себе прийнятою, важливою та успішною. Впровадження інклюзії вимагає від нас глибокого розуміння психологічних та педагогічних аспектів. Так, Вдовенко Анна Сергіївна – логопед-дефектолог Комунальної установи Білоцерківської міської ради Інклюзивно-ресурсний центр №1 ознайомила учасників семінару з психолого-педагогічними основами організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти.

      У семінарі з цікавими і змістовними темами виступів також взяли участь здобувачі вищої освіти факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини: Анастасія Дмитрівна Желєзняк (314 група), тема виступу: «Розвиток комунікативних навичок дітей з особливими освітніми потребами. Альтернативна комунікація»; Катерина Вікторівна Бесчастна (324 група), тема виступу: «Середовищний підхід до корекційно-розвивальних занять для дітей з РАС».

        Із завершальним словом у семінарі виступила доктор філософії, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, директор освітньо-наукового Центру сімейно-центрованих практик Черніченко Людмила Анатоліївна.

       Дякуємо усім доповідачам та учасникам семінару за ґрунтовні, цікаві виступи. Бажаємо усім світлих надій та довгих мирних років життя у квітучій Україні!